Dlaczego inwestycja w żłobek i przedszkole językowe wpływa na przyszłość dziecka?
Kiedy rozważamy wybór żłobka lub przedszkola dla dziecka, nie da się ukryć, że jest to jedna z kluczowych decyzji jaką rodzice podejmują na początku edukacyjnej drogi ich pociechy. Czym kierować się podczas tej ważnej decyzji i na co zwracać uwagę? Jakie umiejętności nabyte w wieku przedszkolnym mogą znacząco wpłynąć na jego przyszłość?
Coraz częściej okazuje się, że zdolność do porozumiewania się w różnych językach ułatwia codzienne funkcjonowanie, zarówno w świecie dorosłych, jak i małych dzieci. Chociaż możliwe, że początkowo wydaje się nam, że maluch nie musi znać języków obcych, inwestycja w żłobek językowy lub przedszkole językowe może okazać się jedną z najlepszych decyzji, na jaką moglibyśmy się zdecydować.
Akcent na językach obcych
W naszej kulturze rzadko spotykamy sytuacje, w których używa się innego języka niż polski. Dzieci dwujęzyczne to często te, które pochodzą z mieszanych małżeństw. Nie oznacza to jednak, że nie można skorzystać z dobrodziejstw, jakie płyną z temu, że maluch od najmłodszych lat zetknął się i uczył zwrotów anglojęzycznych, francuskich, niemieckich, hiszpańskich lub innych.
Wielu rodziców zastanawia się, czy nauka języka ma sens, kiedy dziecko ma rok albo trzy lata. Tymczasem, im wcześniej dziecko będzie miało kontakt z językiem obcym, tym lepiej rozwijać się będzie intelektualnie. Jednoczesna nauka dwóch (lub więcej) języków obcych wpływa na lepszą adaptację w malucha w różnych środowiskach. Sprawia też, że dzieci są bardziej otwarte na nowe doświadczenia i kreatywne.
Wszechstronny rozwój i lepsze efekty w nauce
Nie od dziś wiadomo, że dzieci dwujęzyczne mają lepsze wyniki w testach oceniających ich umiejętność czytania, pisania i rozumienia zasad matematycznych. Jak to jest możliwe? Nauka języka stymuluje rozwój neuronów oraz tworzy połączenia w różnych obszarach mózgu, szczególnie tych, które odpowiadają za przetwarzanie językowe oraz logiczne myślenie.
U dziecka, które uczęszcza do żłobka lub przedszkola językowego, a tym samym ma stały kontakt z różnorodnymi słówkami oraz gramatyką, obie półkule mózgowe są intensywnie stymulowane. Efektem tego jest umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. U dzieci poprawia się także pamięć, częściej są zdolne do wielozadaniowości. Znacznie rośnie również ich zdolność do koncentracji, która jest wykorzystywana podczas nabywania nowych słów i zwrotów.
Dodatkowym plusem jest fakt, że zanurzanie się w innej kulturze daje dzieciom lepsze zrozumienie przedstawicieli innych narodów. W efekcie są bardziej empatyczne, otwarte i tolerancyjne wobec odmienności.
Szybsze przyswajanie języków
Kiedy dziecko jest w stanie przyswajać język od trzeciego roku życia, proces ten przebiega o wiele szybciej niż u dzieci starszych oraz rówieśników, którzy zaczęli edukację językową z opóżnieniem. Elastyczny, niezwykle chłonny mózg przedszkolaka ma możliwość jednoczesnego opanowywania kilku systemów językowych, co jest solidną podstawą do rozwoju wielojęzyczności. Później również, jako osoby dorosłe, dzieci szybciej przyswajają obco brzmiące wyrazy i zasady posługiwania się językiem docelowym. Odczuwają także mniejszy stres związany z mówieniem i pisaniem w języku obcym, który w zasadzie obcym już dla nich nie jest.
Poprawa komunikatywności i koncentracji
Umiejętność wyrażania swoich myśli i uczuć w bardzo zróżnicowany sposób i nie w jednym, ale podobnie jak w kilku językach, wpływa korzystnie na komunikatywność dzieci, sprawiając, że są one bardziej otwarte na zróżnicowanie.
Nauka nowych słów i struktur gramatycznych wymaga od dzieci koncentracji i skupienia uwagi. Efektem jest to, że dzieci dwujęzyczne lepiej się uczą i potrafią dłużej prezentować samodyscyplinę realizując powierzone im zadania.
Poznaj ofertę ITSW
International Trilingual School of Warsaw (ITSW) jest nowoczesną instytucją, której programy nauczania dostosowane są do uczniów w różnym wieku, wspierając ich wszechstronny rozwój – zwłaszcza w dziedzinie edukacji językowej. Edukacja językowa rozpoczyna się już w żłobku i przedszkolu, a potem jest kontynuowana w szkole podstawowej oraz na kursach przygotowujących do matury międzynarodowej i studiów za granicą.
Wychowawcy, pochodzący często z różnych stron świata, sprawiają, że dzieci już od żłobka zaczynają dobrze komunikować się, rozwój kreatywności i samodzielność myślenia oraz odważne podejście do codziennych wyzwań. Dzieci przebywają w środowisku wielojęzycznym, z naciskiem na język angielski oraz francuski, ucząc się ich w sposób naturalny, poprzez zabawę i eksperymentowanie.
Szkoła podstawowa i średnia bazuje na międzynarodowych standardach edukacyjnych, takich jak British National Curriculum oraz International Baccalaureate (IB). Uczniowie są przygotowywani do tego, by myśleć kreatywnie, krytycznie, wykazywać się empatią i otwierać się na obce kultury.
Programy międzynarodowe i maturalne to z kolei kursy dla starszych uczniów, którzy podchodzą na międzynarodowych egzaminów i chcą studiować poza granicami naszego kraju. Skupiają się one na intensywnej nauce języków i zdobywaniu specjalistycznej wiedzy.